söndag 30 augusti 2009

Talet till Min tvilling - Magnus

Till tvillingbror!

Vi har gått några steg tillsammans du och jag Magnus. Det var nog lite svårt att gå i början när vi låg tillsammans i mammas mage. Hur många gånger har vi inte hört historien om våra första steg tillsammans sittandes i ett hörn stirrandes på varandra för att sedan samtidigt resa oss upp och gå emot varandra? Jag är nästan säker på att vi redan då hade ett eget språk som gjorde att vi förstod varandra.
Tänk hur många gånger jag tänkt ringa till dig och när jag tar fram telefonen för att slå ditt nummer så är det du som i samma stund ringer mig. Och så står det sådär fint LILL-BRO på telefonen, lika härligt som det är att veta att vi tänker på varandra samtidigt är det att faktiskt vara den äldsta. Jag är ju faktiskt äldre än dig och kommer alltid vara det vare sig du vill eller inte.
Jag tror ingen av oss kommer att glömma de gånger vi taggat ihop oss för att vinna mot Micke i brottning eller när vi försökt övervinna monstret inom farbror Lennart efter vi tryckt på hans monsterknapp.
De gånger vi slagit varandra gul och blå och som slutat med att jag gett dig ett tjuvnyp för att sedan låsa in mig på toaletten och höra dig banka, slå och frusta på utsidan. Skakandes satt jag på toaletten och hoppades på att mamma eller pappa inom en snar framtid skulle komma hem och rädda mig.
Tänk när vi var och gjorde våran mönstring för det militära och det var dags för motions cykeln, person efter person kroknade och till slut satt vi där själva och trampade. Vi cyklade på ett tag till och sedan säger test tanten till oss att vi nått max poäng och det är dags att avbryta testet. Vi tittar på varandra och fortsätter att trampa med svetten rinnande för ingen av oss hade en tanke på att sluta förrän den andre. Testen tanten tittar på oss skakar på huvudet och uttrycker sig med ordet:
Tvillingar!
Som alla vet är vi även musikgudar och vi har hunnit avverka karriärer inom cello och keyboard. Cello spelandet ansåg vi var kul till en början och vi filade på med våra förvuxna gitarrer och våra häst hårs stråkar. Vi var antagligen rädda för att säga till mamma och pappa att vi inte ville spela cello mera. För karriären slutade med att våran lärare sa till mamma att det nog var dags att låta Mats och Magnus sluta spela cello nu för att de spelar nog enbart för din skull. Vi hann åtminstone med att bli världsmästare i cello stråks fäktning.
- Keyboard sa vi till varandra efter ett tag det kan vara häftigt.
Mamma blev lycklig och for iväg och inhandlade ett elektriskt piano som det skulle spelas på. Varför vi inte valde gitarr eller något annat vi kunde fått tjejer på har jag ingen aning om. Jag tyckte att keyboard var värdelöst nästan direkt. Du tyckte att det var aningen roligare och klinkade vidare på de hemska vita tangenterna och tog på dig uppgiften att spela under lektionerna. Vi hade våra lektioner tillsammans och jag var så lycklig när jag hittade mute knappen på mitt piano så att jag kunde sitta där och spela med inte ett enda ljud kom ut ur mitt piano. Keyboard karriären avslutade vi själva och där blev vi inte heller några superstjärnor och tjejerna uteblev därmed också. Mamma klagade inte när vi slutade hon blev nog glad eftersom hon kunde flytta ut keyboarden som numera stod hemma och agerade klädhängare.

”Dags att bli blödig”.
Vi som tvillingar vi har väldigt speciella band och det tror jag att alla omkring oss är beredda att hålla med om. Jag kan vara borta från dig i ett halv år och inte höra ifrån dig på veckor men ändå när vi ses eller hörs på telefon tar vi vid där vi slutade förra gången och det känns som vi inte varit ifrån varandra i mer än fem minuter. Det har inte alltid varit kul att vara tvilling med dig och inte med mig för den delen heller. Det finns timmar av minnen bara oss emellan och det är minnen som gör sig bäst emellan oss bara. Jag tror att om du funderar i några sekunder så kan nog du välja om du vill skratta eller gråta med mig Magnus.

Kärlek, Mod, Lycka, Vänskap, Sorg, Värme, Syskon, Föräldrar, Far och Morföräldrar, Syskonbarn.
- Listan kan göras oändligt lång på de saker som du och jag delar tillsammans Magnus.
Men det är de saker som vi upplevt tillsammans som vi inte får glömma någonsin. För jag har bara en tvillingbror och du har bara en tvillingbror. För att uttrycka mig använder jag en fras som du redan använt idag:

-Tills döden skiljer oss åt-

Nu har jag berättat om några av de steg vi delat tillsammans i livet och det är dags för dig och Lina att ta egna steg ut i livet. Men glöm inte att jag alltid kommer att finnas i stegen bakom dig Magnus.

Jag älskar Dig Brosan!

5 kommentarer:

  1. Fan Mats nu sitter jag å snyftar igen...

    SvaraRadera
  2. Ett fantastiskt tal! håller med Faster A, Wow!

    SvaraRadera
  3. Fick läsa igenom talet två gånger, jäklar vad du kan uttrycka dig i ord Mats! Otroligt fint skrivet.

    SvaraRadera
  4. Grina igen :S du skall få :)
    Grymt skrivet brors!

    SvaraRadera